Miután az Ö.való megteremtette az első embert, Ádámot, azt mondta: "Nem jó Ádámnak egyedül lennie." Teremtett melléje egy nőt,  szintén a földből, és Lilitnek nevezte. 
Azonnal veszekedni kezdtek. 
Lilit mondta: "Nem fekszem alád." Ádám válaszolt: "Nem fekszem alád, hanem föléd. Mivel te arra vagy alkalmas, hogy alattam legyél én meg fölötted."
Lilit válaszolt: "Egyenlőek vagyunk, mert mindketten a földből származunk." (...)
Ben Sira ábécéje 23 A-B

2009. november 23., hétfő

Jeruzsálemi elvetemültségek - 1. rész

Avagy az első hamis somer negijá élményem

Talán felhúzott szemöldökkel kérdezitek, hogy mitől lesz a somer negijá hamis, de valószínüleg többen inkább afelől érdeklődnétek hogy mi ez a somer izé.

A somer izé  a Jeruzsálemben élő fiatal első számú kifejezése amit ismernie kell. Tudniillik ha belekerül a randik és a romantikus ismerkedés világába, akkor előbb-utobb találkozni fog vele. 

A "sommer" azt jelenti hogy tart, mint a gyakran használt sommer sábbát (sojmer sábosz) esetében, ami annyit tesz hogy szombattartó. A sommer negiája pedig a negijá törvények tartója, obszerválója. 
A negijá azt jelenti, hogy érintés. Aki a sommer negijá, az nem érinti meg az ellenkező nemet, kivéve ha illető férjéről/feleségéről, gyerekeiről, szüleiről, nagyszüleiről vagy unokáiról van szó. 
Gyakorlatilag két oka van ennek a törvénynek, az egyik hogy a menstruáló nőt tilos megérinti (niddá törvények), a másik hogy az érintés piszkos gondolatokhoz vezethetnek (hirhur) , és akár még szexhez is. 
Felvilágosultabb ortodoxok ráznak kezet, általában azzal indokolva, hogy megalázó a másik félnek, ha visszautasítják. És persze a kézrázásnak nincsen szexuális tartalma. Bár a chárediek biztos erről is máshogy vélekednek .

Ennyit a definícióról, még oldalakat lehetne írni csak a halachájáról, de az feltehetőleg nem sokotokat érdekelne.
Na de hogy kapcsolódik ez hozzám?

Nem rég egy ortodox zsinagógában megismertem egy srácot. 
Én nagyon hamar egyértelművé tettem, hogy nem tartom magamat ortodoxnak, nehogy mielőtt rájönne hogy nem vehet el feleségül a fura feminista szokásaim miatt, már fülig szerelmes legyen belém. (haha)
De tényleg nem szerettem volna félrevezetni. 
Ő nagyon nyitottnak és pluralistának mutatkozott, kicsit vitatkoztunk a női szerepekről meg vmi másik random sábeszi halacháról, és amikor elköszöntünk, megbeszéltük hogy találkozunk másnap. Ez így is történt. 
Első két találkánk alkalmával nem ért hozzám, amiből azt következtettem, hogy sommer negiája, mivel elég furcsa úgy elköszönni valakitől egy randi után, hogy még a kezemet se rázza meg. (Mármint Jeruzsálemben nem furcsa, csak én ekkor még pesti randizó-fejjel gondolkodtam).
Kicsit megijedtem, gondolván hogy ez az ember mérföldekkel van az én obszervancia szintemtől, és most a legkevésbé arra van szükségem, hogy valaki állandóan lelkiismeret-furdalást akarjon bennem kelteni, amiért nem csak a sárga úton járok. 

Szerencsére a következő alkalommal megfogta a kezemet és így egyértelművé vált, hogy érintkezik nőkkel. Még Mose Feinstein szerint is tilos kézen fogva sétálgatni, ergo neki vagy valami nagyon liberális poszekja van, vagy egyáltalán nem somer. 
Pár nap múlva jött a hideg zuhany, amikor is a kávézóban a lehető legmesszebb ült tőlem és egyértelműen visszautasította a (minimális) közeledésemet. Ellenben amikor kijöttünk és elbúcsúzni készültünk, egy ház mögé húzott és megfogta a kezem. 
Én rögtön tudtam mivel van dolgom. 
Az ortodoxia aljával. A fake, vagyis hamis somer negiája gyakorlójával. 
Olyannal, aki probléma nélkül megfogja a kezedet, ha nem lát senki, sőt meg is csókol, és akár... (na ez a hirhur, inkább hagyjuk). Viszont ha van rá esély, hogy valaki meglátja, akkor természetesen nem ér nőkhöz. 
És ott, ebben a pillanatban jogosan mondhattam neki: "Hipokrita". Amely inkább így hangzott: "Hipokrita??!!!!!!!" (és mindezt angolul)
Először mentegetőzött, hogy ő nem akar másnak (aki látna minket) kellemetlen helyzetet okozni (ugyanerre hivatkozva gyakran házastársak sem érintkeznek az utcán). Szkeptikusan néztem rá, mire bevallotta hogy egyszerűen nem akarja hogy más lássa, amint megérint egy nőt. 
Az ő helyzetében szó nincs arról, hogy a közössége, családja kirekesztené, stb. 

Szimplán hamis(an) somer negijá. 

Poszt-poszt: A poszt címe arra utal, hogy Beezrát Hásem lesz folytatás. A további részek nem ehhez a témához fognak kapcsolódni, hanem egyéb jeruzsálemi jelenségekre fogok reflektálni. Olyasmire, ami csak vallásos zsidó közegben nevezhető "jelenségnek". Emellett elvetemültek is, mert épeszű ember nem gondolná hogy ilyenek léteznek.




9 megjegyzés:

  1. Úgye? Na most mondd meg Judit, ilyen emberekkel hoz össze az Ö.való. Szólni kéne neki, hogy legközelebb jobban használja a sadchen tehetségét.

    VálaszTörlés
  2. Nagy szótár kellene. "sadchen" ?

    De én is azt mondom, hogy tanulságos. Álszent. Szerezz valami jó, liberális pasit Tel Avivban...

    VálaszTörlés
  3. Azért ítélkezni nem kell feltétlenül mások felett. Ritka az, hogy valaki olyan kitartó és konzekvens legyen az elveihez, mint te vagy. Nehéz lesz olyan pasit találni, de azért ne add fel! Nézd el időnként a gyengeségeiket, mert szeretni a tökéletlen embereket is lehet.

    VálaszTörlés
  4. Viki,
    Ne fuss el! Meg kellene tudni, hogy volt-e már neki hasonló élménye. Ha ez az első, (és jó fej a srác, stb) akkor légy vele türelmes. Lehet, hogy nehezen kezeli a tanult értékeket mixelve az érzelmi viharaival.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Szűlők, Barátok, Rav:

    Először is:
    Az álszentségnél jobban kevés dolgot utálok, és mivel magam is beleesek ebbe a hibába (Mama, sajnos nem vagyok így se elég konzekvens...), szeretném magam olyan emberekkel körül venni, akik jó példát mutatnak ebben. Ennek a srácnak, aki inkább férfi, már biztosan rengeteg ilyen tapasztalata volt, és a posztom éppen arra akart rámutatni, hogy ez nem erre a srácra jellemző, hanem úgy általában egy jelenség errefelé. Őt nem zavarja a saját álszentsége, mert csomó ismerőse, barátja ugyanezt csinálja. Meg sem fordul a fejében hogy ezzel vmi baj lenne.
    Szóval Maya tanácsát fogadtam meg, és elfutottam. Szeretni tökéletlen embereket is lehet, persze, sőt, csak azokat lehet, mivel mindenki az. De nem akarom elkötelezni magamat egy olyan ember felé, akivel az értékeink nem egyeznek. Mivel itt erről van szó. (ez más dolgokbol is kiderült.)
    Papa, a sadchen házasságközvetítőt jelent. tel avivban pedig sok a liberális, viszont kevés a vallásos férfi. Hard life, isn't it? Talán tul sok mindent akarok egyszerre.

    Köszönöm a sok tanácsot, nagyon értékelem, de már gyakorlatilag aznap este amikor az eset történt, döntöttem.

    VálaszTörlés
  6. Nemhiába döntenek az ortik max 3 "randi" után arról, hogy lehet-e szó házasságról vagy sem...

    VálaszTörlés
  7. Savuá tov!!!
    november 24-én azt írtad elfutottál. azóta eltelt majd' 2 hét. visszafutottál? vagy a fiú futott utánad? vagy köd elötte, köd utána? kérjük folytassad!!!!

    VálaszTörlés
  8. Köd elötte köd utána. Egyértelművé tettem hogy nem ilyen kapcsolatot keresek. És ő értett a szép szóból:-)

    VálaszTörlés