Miután az Ö.való megteremtette az első embert, Ádámot, azt mondta: "Nem jó Ádámnak egyedül lennie." Teremtett melléje egy nőt,  szintén a földből, és Lilitnek nevezte. 
Azonnal veszekedni kezdtek. 
Lilit mondta: "Nem fekszem alád." Ádám válaszolt: "Nem fekszem alád, hanem föléd. Mivel te arra vagy alkalmas, hogy alattam legyél én meg fölötted."
Lilit válaszolt: "Egyenlőek vagyunk, mert mindketten a földből származunk." (...)
Ben Sira ábécéje 23 A-B

2009. november 14., szombat

Rögeszmém

Tegnap este Muszrarában (Kelet- Jeruzsálemet és Nyugat- Jeruzsálemet elválasztó zöld vonal melletti negyed) voltam egy barátomnál sábesz vacsorán, rendkívül kellemes társasággal és kiváló étellel. 
Na de én mégis rossz szájízzel hagytam el a lakást, tudniillik valaki valami olyat mondott, ami nem hagyott nyugodni egész este.

A mondat így hangzott: "You have an obsession with halacha."  Vagyis, rögeszméd a halacha. A zsidó vallási törvények megszállottja vagy. 
A kontextus pedig az volt, hogy ez az izraeli fiú csinált kiddust, de nem itta meg az előírt mennyiséget. (Egy revi'it, amely 86 köbcenti, többsége az előírt. Vagyis 44 köbcenti. De van olyan vélemény amely szerint 150 egy revi'it. )
Magyarul a srác nem teljesítette se magának, se senki másnak a kiddus micváját. 
Én pedig, amilyen érzéketlen hülye vagyok, nem vettem csöndben tudomásul és csináltam magamnak kiddust, hanem megjegyeztem neki utólag.
A fent olvasható válaszán pedig először vérig sértődtem, mély melankóliába estem, majd beláttam, hogy sajnálatos, de igaz. 
Hiszen nem elég, hogy az én rögeszmém, de még másokra rá is akarom erőltetni. Feltehetőleg ezért jegyeztem meg neki. Szerettem volna, hogy a segítségemmel legközelebb valóban teljesítse a micvát. Hiszen én mindig (na jó, általában) örülök, ha valaki kijavít. Eszembe se jutott, hogy őt teljesen hidegen hagyják a kiddus mondás részletei.

Nem voltam ám mindig ilyen.  Ez Jeruzsálem hatása. Itt mindenki azt feltételezi, hogy mások is a jiddiskájt fanatikusai, és alig várják, hogy mesélj nekik egy új Tórát, taníts nekik egy niggunt, de legfőképpen, hogy mondj nekik egy halachát, amit eddig nem tudtak. Ha forrást is mondasz, akkor extrán hálásak. 
Szóval beleestem ebbe a hibába, azt hittem örülni fog, hogy szólok. Hát nem így történt.  

Poszt-poszt: Amúgy szép sábeszom volt, ma reggel egy olyan minjenben voltam, amely csak havonta egyszer találkozik, viszont 8tól 2ig imádkoznak. Sáchrisz után van kiddus, kb fél óra, de ígyis legalább 5 óra davenolás. Szóval csak a legkitartóbbnak ajánlom, és csak annak aki szeret sokat énekelni, esetleg táncolni. 
És mivel  nagyon korán megy ki a szombat, sábesz-sláfon kívül nem csináltam semmit. Jaj, azok a héber szavak...kellett volna...Na, akkor majd most. 
Gite voch!

2 megjegyzés:

  1. Gite voch???
    Revi'it???
    Najó, egyébként a halachat lehet túlzásba vinni?

    VálaszTörlés
  2. Gite voch= jó hetet (jiddisül), szombat kimenetel után mondjuk.

    A revi'itet szépen elmagyaráztam a posztban, értelmezd úgy mint egy mértékegységet.

    És igen, lehet a halachat túlzásba vinni, Jeruzsálem lakosságának egy nagy része így tesz.

    Lájlá tov (jó éjt),
    V

    VálaszTörlés