Miután az Ö.való megteremtette az első embert, Ádámot, azt mondta: "Nem jó Ádámnak egyedül lennie." Teremtett melléje egy nőt,  szintén a földből, és Lilitnek nevezte. 
Azonnal veszekedni kezdtek. 
Lilit mondta: "Nem fekszem alád." Ádám válaszolt: "Nem fekszem alád, hanem föléd. Mivel te arra vagy alkalmas, hogy alattam legyél én meg fölötted."
Lilit válaszolt: "Egyenlőek vagyunk, mert mindketten a földből származunk." (...)
Ben Sira ábécéje 23 A-B

2010. február 6., szombat

A keresztények állnának...

Ma a Jitro hetiszakaszt olvastuk fel a zsinikben. 

És ezzel egyben a tíz parancsolatot. 


Ami közben egyesek ültek, a többség pedig felállt askenázi szokás szerint. 

Kicsit furcsa volt, hiszen az elmúlt években mindig olyan helyen davenoltam, ahol mindenki felállt.

És ez a pár ülve maradt fiatal eszembe juttatta, hogy Rambam kerek-perec azt mondja: felállni nem zsidó szokás, nem zsidó hitre utal. 

Vagyis Maimonidesz tiltja. 


A Misnából (Tamid 5:1) egyértelműen megtudhatjuk hogy a kohaniták a második szentély ideje alatt minden reggel elmondták a 10 parancsolatot, a Smá három paragráfusávsal együtt.


Viszont a Gemora (Jerusalmi, Brachot 5:1) egyértelműen elutasítja ezt a gyakorlatot, az un. “tar’omet haminim”-re hivatkozva. A “minim” olyan emberek, akik azt fogják hinni, hogy a 10 parancsolat napi elmondása azt mutatja, hogy más törvényeket nem kell tartani, mivel csak ezt a tízet kapta meg Moshe Szinájnál. És azt hihetik, hogy a Tóra egyes részei fontosabbak, mint más részei. 


Rasi szerint a “minim” Jézus tanítványai, vagyis korai keresztények. (Van akik szerint a Szaddaceusok, de mivel az írott törvények autentitásában ők nem kételkedtek, valószínűleg nem róluk van szó.)

Rasi ötlete szerintem elég meggyőző. 

Már gyerekként felötlött bennem, hogy a keresztények a hit esszenciájának tartják a 10 parancsolatot, míg egyéb parancsolatokat nem tartanak, mivel Jézuson keresztül új szövetség alakult. Ami ugye nem kötelezi őket a régi szövetség törvényeinek tartására. 


De akkor a 10 parancsolatot miért kell tartaniuk? Hiszen az is a “régi szövetség” része. 


(Természetesen nagyon örülök, hogy a 10 parancsolatot ennyire komolyan veszik, szerintem is alapvető értékeket és morálokat tartalmaz. Engem itt inkább az érdekelne, hogy milyen textuális bizonyíték van a 10 parancsolat elsőbbrendűségére.)


Utána néztem.


‘Ha engem szerettek, az én parancsolataimat megtartsátok” János 14:15

“A ki ezt mondja: Ismerem õt, és az õ parancsolatait nem tartja meg, hazug az, és nincs meg abban az igazság.” János 2:4

“Ez az alapja a szentek állhatatosságának, akik megtartják Isten parancsait és Jézus hitét”. Jelenések könyve 14:12

Még biztosan van rengeteg, de a lényeg ezeken keresztül is látható. A “parancsolatot” ill. “parancsot” a 10 parancsolatként értelmezik. Azt sajnos nem tudom, hogy ezt honnan vezetik le. Teljesen laikus vagyok a témában, de a rövid kutatásom azt mutatja, hogy nincs egyértelmű versszak az Új Testamentumban ami arra utalna hogy a 10 parancsolat fontosabb, mint más “Mózesi törvények”. 

Poszt-poszt: Beezrát Hásem a héten tudok majd még egy posztot írni a 10 parancsolatról. Amúgy hideg van. Szinte tél. Pedig már nem sokára Ádár...



5 megjegyzés:

  1. Kedves Viki,

    a rend és a minimális etika kedvéért: A kereszténység nem egyszerűsítette a törvénytiszteletet a dekalógus megtartására. Magad is tanultad a Lauderben, hogy a zsidókat a középkorban épp azért kényszerítik kamatszedésre, mert ők maguk be akarják tartani a tórai parancsolatot, s azt tilalmasnak tartják. Azt is tudod, hogy a kamatszedés tilalma nem a Tíz Parancsolat része. János evangéliumát módjával szokás idézni keresztény-zsidó összefüggésben, lévén meglehetősen kései és hellenizált. Jézus életét és nézeteit Márk és Máté evangéliumai alapján rekonstruálják. Itt is Márkra kerül a fő hangsúly. A kereszténység a maga szerteágazó áramlataiban és különböző fejlődési stádiumaiban e kérdésekben legalább annyira heterogén, mint a zsidóság. Mit szólnál amúgy ahhoz, ha egy keresztény blogon valaki annyi judaisztikai ismeretből, mellyel Te most a kereszténységre vonatkozóan rendelkezel, magyarázgatna hasonlóan releváns témát (a Jóteremtő nyilván körmét rágja izgalmában, amikor figyeli ki áll föl, vagy ki ül a Tíz Parancsolat fölolvasásakor: az ilyenek ugyanis tagadhatatlanul a zsidóság és a kereszténység nagy és meghatározó kérdései.)

    Rambam bölcs. Rambam egy bölcs. Egy darab bölcs. Amit mondott, mérlegelendő ugyan, de… Az askenáz, az olasz és a görög zsidóságtól elzárva élt, ezért a saját szfárádi szokásain kívül nem ismerte a zsidó szokásokat. A szfárádi zsidóság Rambam idején a világ zsidóságának kisebbik harmadát adta. Ezt a harmadot ismerte a mi Mojsénk, izé, Mosenk. Azt is csak úgy, ahogy. Amúgy maga Rambam is azt mondja: Nem szokás fölállni (Rambam idejében szfárd közösségben, tegyük hozzá!). A szokás nem törvény, bár az is igaz, hogy szokásainkhoz inkább ragaszkodunk, mint a törvényeinkhez, én pl. többször iszom feketét, mint írok tóratekercset. Az előbbi nem volna micvám, az utóbbi igen. (Ha szabad ismételten ironizálnom.) A jemeniek mezitláb imádkozzák/imádkozták az Ámidát, és bizony arcra borulnak/borultak benne. Rossz zsidók? Nem vallásosok? Halachaszegők? (A Sulchán Áruchban ugyanis más áll.) Biztos, hogy akkor leszel hitedben megszilárdult zsidó, ha tudod, mi az egyedül helyes és üdvözítő?

    VálaszTörlés
  2. Viki, emlékszel-e, a Tóra leírása alapján hogy nézett ki a pusztai szentély? yeap. akkor arra is emlékszel, hogy melyik része volt a legszentebb? yeap. arra is emlékszel, mit tartalmazott a szentek szentélye? yeap. arra is, mit tartalmazott a frigyláda? yeap.

    a Tóra kiemeli-e önmagában a Tízparancsolatot? zsidók szerkesztették/írták-e (most lényegtelen, hogy milyen sugallatra, ha egyáltalán...) a Tórát?

    praktikus kérdés: milyen javaslataid vannak a (zs.) templomokat díszítő/jelző, vallási szimbólummá avanzsált kettős táblák sorsát illetően?

    VálaszTörlés
  3. Kedves Karl,

    Köszönöm a megjegyzésedet, nagyon értékelem az építő kritikát! Amint lesz fél óra szabad időm, átgondolom.

    Tony,

    Szerintem félreértettél, vagy én nem fogalmaztam jól.
    Természetesen tisztában vagyok vele, hogy a 10 parancsolatnak kiemelkedő helye van a hagyományban. Én ezt sehol nem vitatom.
    Sőt mitöbb, kimondottan közel áll a szívemhez a dekalog.
    Talán még azt is kijelenthetem, hogy sajnálom h a gemara megtiltotta a reggeli recitálását (azt viszont nem tudjuk h a gemara csak a publikus elmondásáról beszél-e!), de pl. a Tur az Orach Hajimban explicite azt mondja, hogy "tov" minden reggel elmondani, a Tórai passzusokkal (az akeidáról és a mannáról) együtt - (természetesen magadban)!!

    Egy szóval sem említettem, hogy Rambam döntését helyesnek tartom. Csak kicsit utánanéztem és megírtam, mert az elmúlt években nem nagyon gondoltam bele.

    Talán még annyira messze is mennék, hogy (viszonylag) nyugodt szívvel elárulhatom Neked: szerény véleményem szerint igenis vannak a Tórának "fontosabb" és "kevésbé fontos" parancsolatai. Nem gondolom hogy a gyilkosság és a sátnez tilalma egyenértékű lenne.

    Remélem ezzel a praktikus kérdésedre is válaszoltam.
    Maradjanak csak a kettős táblák a templomok tetején, sőt, én leszek az első, aki elmegy demonstrálni, ha a Rambamisták lázadnának:-)

    (És most, hogy így átolvastam még1szer a poszot, tényleg félreérthető volt. Sajnálom! De remélem ezzel a kommenttel tisztáztam. )

    VálaszTörlés
  4. Na jó, rendben van, hogy Purimról nem írtál semmit, de Peszáhról valami rekordhosszúságú bejegyzést kérünk!

    VálaszTörlés